Kun kahvi palaa pohjaan

 





maanantaina, lokakuuta 13, 2003

Panokset piipussa

Vauhdissa on jälleen virkaatekevä hangaround-jäsenemme, Mea Menopaussi. Teknisten ongelmien ratkettua taidamme ojentaa Mealle "Kahvitauko BC"-liivin "1%"-tunnuksineen. Sitä ennen, silvuplee!

Tapahtui viime viikolla. Alkamassa seuraavan vuoden toimintasuunnitelmakokous: kahvikuppi toisessa ja sämpylä toisessa kädesssä, paperit kainalossa ja puhelin toisessa kainalossa törmään esimieheeni, joka hunajaisella äänellä sanoo:

”Valitettavasti anomasi sijaismääräraha teidän yksikköön ei saanut vastakaikua johdon neuvotteluissa.”

- Ai jaa, sinä kyllä nimenomaan viime vuonna ja jo edellisenä vuonna sanoit, että aika olis nyt kypsä.

”Niin, no joo. Nyt on vaan niin, että kun meillä on tuo työpanosseuranta, ja sen mukaan sinä et tarvitse sijaistyövoimaa.”

- ???

”Se työpanosseuranta on tosi hyvä. Sillä voidaan tarkasti laskea, miten teillä työt sujuu tällä miehityksellä. Jos henkilöllä ei ole sijaista, hänen työpanoksensa on 0,8, ja kun henkilöllä on sijainen, hänen työpanoksensa on 1. Ja silloin budjettiin saa myös rahaa sijaisen palkkaamiseen. ”

- No miten mä voin koskaan saada sitä sijaisrahaa, kun mulla ei oo sijaista ja mun panos on aina 0,8?

”No, se nyt vaan on näin. Minä uskon, että sinä pärjäät kyllä. Katsotaan sitten ensi vuonna uudelleen.”

- Mutku mä teen ylitöinä kaikki mun loman aikana kasautuneet työt. Ja mä en ole kahteen vuoteen pitänyt vuosilomia kun yhteensä kaks viikkoo. Mulla on just nyt 156 tuntia pitämättömiä ylitöitä ja vuosilomia säästössä jotain 50 päivää. Ja mä teen oman työn ohella myös webbimasterin hommat. Must tuntuu, et mä en jaksa enää kauaa tätä menoa.”

”Niin, mutta kun työpanoksesi on 0,8, niin et voi saada sijaista.”

- Siis sä tarkotat, et kun mä teen joka päivä neljä tuntia ylitöitä, enkä pidä lomia, kun työt kaatuu päälle, niin mä teen vaan 0,8:n edestä työtä?

”Niin, siis tämä työpanos ei tietysti tarkoita, että sä et olisi ykkösen arvoinen, heh heh…”

- Mä en nyt vieläkään oikein käsitä; siis se, joka on lomalla 38 päivää vuodessa ja sinä aikana sen työt tekee joku muu, niin se tekee enemmän töitä kun mä, joka teen 60 tuntia viikossa ilman lomia plus webbimasterin työt. Enkä mä voi pitää niitä ylitöitäkään pois, kun siitä tulee taas lisää ylitöitä. Eikä niitä rahallakaan korvata, kun ei oo sitä rahaa.

”Valitettavasti tässä nyt vaan on näin tämä laskettu. Voisitko muuten laittaa verkkoon heti tämän jälkeen ne julkaisusarjan uudet osat? Ja tarvitsisin myös iltapäiväksi simulaatiomallin siitä, että jos nämä tutkimusrahat jaettaisiin toisella kaavalla, eli että mitä se vaikuttaisi meidän yksikön tuloihin.”

- Kuule, oota mä tsekkaan mun kalenterin…. Valitettavasti tässä on nyt juuri alkamassa lomat, mut kysypä siltä mun 0,2:lta. Se on ihan joutilas tekemään sun päivitykses ja simulaatios.