Kun kahvi palaa pohjaan

 





torstaina, huhtikuuta 27, 2006

Ulkoistuttaa

IT-alan yrityksen talouspäällikkö teki laskelmia konekannan uusiutuessa. Tähän mennessä tietoturva oli jäänyt pahasti hunningolle. Ympäri maailmaa kiitävät konsultit eivät suuressa kiireessään olleet aina viitsineet ladata uusimpia päivityksiä käyttöjärjestelmään, eikä virustorjuntakaan ollut kaikilla ajan tasalla. Palvelimille joku kävi aina oman toimen ohella hoitamassa uusimmat päivitykset.
Nauhavarmistuksetkin unohtuivat välillä kokonaan. Nyt tähän hommaan tulisi loppu. Koko rautapuolen ylläpito ulkoistettaisiin. Työntekijät voisivat keskittyä tuottavampiin asioihin.

Ulkoistamisen myötä virustorjunta vaihdettiin uuteen ohjelmaan. Sähköpostilla tuli kaikille työläisille toimintaohjeet, miten poistaa vanha sovellus ja mistä klikkaamalla asennetaan uusi tilalle. Homma ei tietenkään mennyt putkeen. Vanha ohjelma ei kaikissa koneissa poistunut kokonaan, tuloksena oli omituisia virheilmoituksia. Palvelin, jolta uusi virustorjunta piti ladata, oli pari päivää alhaalla. Ylläpito kun asenteli sinne huonolla menestyksellä uusimpia versioita muista ohjelmista.

Parin viikon toilailujen jälkeen alkoi näyttää siltä, että viritykset oli vihdoinkin saatu kohdalleen. Kaikissa kannettavissa oli kiintolevy kryptattu, virustorjuntakin pälyili taustalla toimivana. Varmistukset pelasivat, eikä kenenkään tarvinnut enää stressata siitäkään. Palvelimet tosin olivat normaalia enemmän alhaalla, uusi ylläpitäjä viihtyi liiankin hyvin konehuoneessa.

Eräänä sateisena päivänä huonon lounaan jälkeen konttorillinen duunareita huomasi koneensa käynnistäneen itsensä uudelleen omia aikojaan. Noin joka kolmas manasi menetettyjä töitä. Pienen ihmettelyn jälkeen syyllinen löytyi talon ulkopuolelta. Uusi ylläpitäjä oli ajastanut automaattiset päivitykset buuttaamaan koneet kello 12:00, jolloin harva oli näkemässä näytölleen paukahtanutta varoitusta lähestyvästä uudelleenkäynnistämisestä. Fiksu veto.

Seuraavana vuonna talouspäällikkö ulkoisti ulkoistuksen uudelleen.