Kun kahvi palaa pohjaan

 





perjantaina, elokuuta 01, 2003

Seuraava kilpailija

Seuraavana suuren Kahvitauko-kilpailun areenalle astuu Benrope.

Benropen Kahvitauko-hetkessä huomionarvoista on kertojan velvollisuudentunnon yhdistyminen esimiehen kyvyttömyyteen. Ainoa oikea tapa toimia kuvatussa tilanteessa olisi sanoa "joo selvä" ja lähteä lomille joka tapauksessa. Mutta olkaamme rehellisiä: harvalla meistä on siihen pokkaa.

Benrope, lava on sinun.

- - -


Henkilöt:
B = Benrope, toimiston suurin luuseri, jota kaikki potkivat armotta päähän.
O = Osastopäällikkö, pääasiallinen tehtävä kyykyttää B:tä.


O: Huomenta Benrope, taas moppaamassa keittiötä? Eihän se sun duuneja ole?

B: Joo, joku urpo oli jälleen keittänyt kahvit lattialle. Helvetti, se on tietenkin Tiina, joka on maleksinut röökihuoneessa koko aamun. Pitää keittää uudet sumpit.

O: Justjust. Ilman kofeiiniahan ei aamu käyntiin lähde. Kuule, siitä sun lomasta, minkä piti alkaa ensi viikolla.

B: Jep. Viimeinen päivä duunissa ja lomille lompsis! Eurooppa kutsuu! Siis hetkinen...miten niin piti?

O: Mulla on sulle huonoja uutisia, sä et nyt pääsekään lähtemään. Pena lähetti tekstarin jostain huitsin nevadasta, että se pitää ylityövapaat nyt tähän loman jatkeeksi ja huilaa vielä ensi viikon. Ja sähän tiedät, että joko sun tai Penan pitää olla aina tavoitettavissa. Systeemit vaatii sen.

B: Siis mitä helvettiä? Eihän niin voi tehdä? Mulla on loma ollut merkittynä listassa ihan asiallisesti jo kuukausitolkulla! En mä voi jäädä! Aamulla pitää olla ulkomaan terminaalissa, mulla on viikon Rooman reissu! Soita sille helvetin Penalle ja käske tulla tänne vähän vitun äkkiä!

O: Voit sä tietenkin itse yrittää pirauttaa Penalle, jos se vois tulla duuniin, mut taitaa olla aika turha toivo. Kokeilin äsken soittaa. Pena on sulkenut kännykkänsä. Tää on tosiaan ikävä juttu, mut sille ei nyt voi mitään. Toivottavasti sulle ei tuu mitään kustannuksia sen matkan peruuttamisesta.

B: Kustannuksia! Perkele, mä joudun maksamaan ainakin puolet siitä vitun matkasta jos nyt peruutan! Ja millä mä selitän tän kavereille? Me ollaan suunniteltu tätä matkaa koko kevät!

O: Joo, mä oon tosi pahoillani, mut tää on siis tosiaankin ihan pakon sanelema juttu. Toivottavasti me voidaan sitten myöhemmin korvata tää sulle. Mun täytyy nyt lähtee palaveriin sinne Hilavitkutin-yhtiöihin. Me ei varmaan vähään aikaan nähdä, kun mulla toi loma alkaa. Niin, että morjens! Nähdään sitten syksymmällä!

Benrope jää kyyhöttämään shokkitilassa keittiöön. Toteaa kahvin loppuneen toimistosta. Illalla B. vetää pään täyteen. Turhaan, seuraavana aamuna edelleen ahdistaa.