Kun kahvi palaa pohjaan

 





maanantaina, tammikuuta 17, 2005

Tuotteistus


Neuvontapalvelu. Mea puhelimessa, kuinka voin auttaa.

- Torsti tässä terve. Sitä minä vaan olisin kysynyt, että....

Anteeksi, että keskeytän, mutta mistähän yksiköstä sinä olet?

- Jaa, niin minä olen tuolta teknisestä tuesta. Olisin vaan kysynyt, että ....

Tekninen.... Hetki pieni, tarkistan.... joo niin. Niinpä vähän muistelinkin. Teidän yksikkö ei ole ostanut meiltä sisäisiä palveluja. Minä en valitettavasti voi nyt auttaa.

- Hä? Minä olisin vaan kysynyt....

Niin se valitettavasti nyt vaan on, kun teidän yksikkö ei suostunut ostamaan meidän tuotetta, niin me emme voi teitä nyt auttaa.

- Humalauta, älytöntä. Tää nyt ei paljon olisi aikaa vienyt.

Ei auta, sori. Kun meidän työ nyt on tuotteistettu, niin se nyt on. Ja meidän tuote on tämä neuvonta. Se maksaa aika paljon ja tässä nyt on hölpötetty jo varmaan kympin edestä.

- Voi helv**ti! Minä mitään maksa. Teille pitäisi tulla ne uudet koneet ja olisin vaan kysyny, että milloin ne voi tuoda.

Anteeksi nyt vaan aivan hirveesti, mutta kun me ei tosiaan saada palvella ilmaiseksi ja kun teidän yksikkö ei ole meidän tuotetta ostanut tänä vuonna, niin minä en saa sanoa mitään. Ja mihin minä nyt tämänkin laskun laitan, kun teillä ei ole meidän kanssa sopimusta.

- Humal****, ei sitten. Ei tuoda niitä koneita.

Niin, kyllähän tämä ikävää on. Mutta tehdäänkö niin, että soitan teille päin, niin voidaan sopia siitä ajasta. Samalla voin kysyä laskutusosoitetta, että voin tämän neuvontapalvelun tuotteen laskuttaa. Sopiiko?

- Tanan byrokraatit....

Niin, sehän ei tietenkään maksa teille mitään, minähän teille silloin soitan.

- Niin tosiaan, oota mä tsekkaan. Joo, niin mä vähän muistelinkin, että oli palaverissa just viime viikolla puhe, että teidän yksikön ostama tuotemäärä on tullut viime viikolla täyteen, eli ei paljon kannata soitella enää tänä vuonna. Sori. Palataan sitten ensi vuonna asiaan näiden koneiden kanssa. Hyvää loppuvuotta.