Kun kahvi palaa pohjaan

 





torstaina, elokuuta 07, 2003

Palautetta

Aktiivisen lukijan palautteessa kerrotaan, kuinka kaipaamani tehokkuus konttorirotille ollaan onnistuttu toteuttamaan. Työ täyttää liukuhihnatyön periaatteet: aikaa omille touhuille ei ole, työ on sen osaavalle yksinkertaista ja kotiin mennessä ei tekemätön duuni paina mieltä. Erinomaista.

Tietokoneiden näppäimiin voisi kehittää sellaisen laitteen, joka mittaa kuinka paljon on näpytelty tekstiä. Liian pitkät tauot on pystyttävä selvittämään. Tällä tavalla tehoa saataisiin myös kaiken maailman kirjoitustyötä tekeville.

Liitän saamamme palautteen tähän. Muistakaa, että kohta alkaa viimeinen viikko osallistua Kahvitauko-kisaan. Esimerkiksi Call Center –työläiset voisivat käyttää yhden taukonsa kilpailuun osallistumiseen. Näille raskaan työn raatajille tuomaristo on valmis antamaan muutaman tasoituspisteen.


Hyvää aamupäivää Ikuinen Kahvitauko.

Tänään luin kirjoittamastanne toimihenkilöiden tehokkuudesta. Ajattelin kertoa että kuvailemanne tehokas toimihenkilöiden työskentely on toteutettu. Nimittäin Call Center työskentelyssä. Sellaisessa asiakaspalvelussa toimihenkilön tehokuutta mitataan puhelumäärillä ja ajankäytöllä per puhelu. Eli siis joka kerta kun istut koneen ääreen alkaa mittari raksuttamaan ja kaikki jolloin teet jotakin muuta (eli vaikka etsit netistä tietoja teatteriesityksistä) tallentuu raportteihin "epämääräisenä vapaa-aikana" joka tietenkin pitää voida seliittää. Työssä ei kerta kaikkiaan ole mahdollista tehdä mitään muuta työajalla. Kaikki erillinen toiminta pitää olla selitettävissä. Tehokasta eikö totta?
Työteho on siis tällaisessa toimistotyössä ajettu äärimmilleen. Kun ei oikein mitään muuta voi työaikana tehdä, kahvitauolla todella heittäytyy omiin ajatuksiinsa ja kahvitauon pitäminen on minuutin tarkkaa jotta seuraavat pääsevät ajoissa kahville. Eli olemme palanneet tähän feodaaliseen tehdastyöskentelyyn (tavallisessa toimistotyössä) näin 2000 -luvulla.

Toki pitää myöntää etten itse keksi parempaa tapaa hoitaa ko. työ, puhelumäärät ovat päivän mittaan vaihtelevia ja aina pitää olla tietty resursointi per ajankohta. Varmastikin ko. työtä tehdessä kaipaa ns. normaalia toimistotyötä, jossa voi (ja kuuluu) välillä puuhailla omiaan, jäädä juttelemaan työkaverin kanssa tai ihan vain tuijotella ikkunasta ulos. Call Center työssä ei pääse työaikaa pakoon. Haaveena on siis ikuinen kahvitauko.

Ystävällisin terveisin nimim. "Nyt on mentävä -kello käy"